Nek & schouderklachten

Nekklachten gaan vaak gepaard met pijn en uitstraling naar de schouder, armen en/of hoofd. De aard en ernst van nek- en schouderklachten kan erg variëren. Van af en toe eens last van een stijve nek tot constant pijn in de nek gepaard gaande met hoofdpijn en/of uitstralende pijn naar de armen.

Nekklachten kunnen snel ontstaan en diverse oorzaken hebben. Hoe de klachten precies ontstaan hangt af van het soort klacht. Over het algemeen ontstaan de klachten als de balans tussen wat u doet en wat u eigenlijk kunt verstoord is. Dit kan onder andere komen door bijvoorbeeld stress, langdurig in dezelfde houding zitten of onvoldoende spierconditie.

De klachten vallen onder de term KANS, dit is de afkorting voor Klachten aan Arm, Nek en/of Schouder. Deze klachten worden onderverdeeld in specifieke en aspecifieke klachten. Aspecifiek wil zeggen dat de klachten geen duidelijk aanwijsbare oorzaak hebben en kunnen ontstaan door bijvoorbeeld stress of spierknopen in de spieren. Bij specifieke nekklachten is de oorzaak van de pijn wel duidelijk te zien.

Klachten herstellen vaak niet doordat u zich in een vicieuze cirkel bevindt. Pijn, krachtverlies en stijfheid beïnvloeden het dagelijkse leven. Door een stijve nek of een pijnlijke schouder ga je anders bewegen. Hierdoor raakt het systeem van spieren, botten en gewrichten uit balans. Ook kan de pijn je ademhaling, concentratievermogen, slaappatroon of stemming negatief beïnvloeden. Je belandt in een vicieuze cirkel, waardoor je niet meer optimaal kunt functioneren.