Lage rugklachten

Heeft u last van uw rug? Bijvoorbeeld pijn bij het (op)staan of juist bij het zitten? Voelt u spanning of stijfheid in uw rug? Rugklachten komen veel voor en de symptomen zijn voor iedereen anders.

Lage rugklachten is een brede term voor pijn of andere aandoeningen aan de rug. Klachten aan de rug komen bij zeer veel mensen voor. Maar liefst 60 tot 90% van de mensen krijgt in zijn of haar leven te maken met rugklachten. De periode van de pijn kan erg verschillen, sommige mensen hebben een korte tijd last van hun rug, terwijl anderen lijden aan chronische rugklachten.

Rugklachten kunnen zich op verschillende manieren uiten. Naast de pijn in de rug kunt u ook last hebben van spanning, stijfheid en een beperking van de dagelijkse werkzaamheden zoals sporten of werken. In sommige gevallen kan het zelfs leiden tot ziekteverzuim.

Omdat rugklachten zo divers zijn en niet alle klachten dezelfde oorzaak hebben, wordt er onderscheid gemaakt tussen specifiek en aspecifieke rugklachten.

In ongeveer 20 tot 25% van de gevallen gaat het om specifieke rugklachten die een duidelijk aanwijsbare oorzaak hebben. Hierbij kunt u denken aan een hernia of een aangeboren afwijking.

Een veel grotere groep van de bevolking heeft last van aspecifieke rugklachten waarbij er geen duidelijke oorzaak achterhaald kan worden. Deze klachten duren ongeveer 0 tot 6 weken en ontstaan plotseling. Het kan ook gaan om chronische rugklachten. Dit wil zeggen dat klachten onafgebroken aanhouden of regelmatig terugkeren. Er wordt van chronische rugklachten gesproken als deze langer dan drie maanden onafgebroken aanhouden.

Oorzaken van lage rugpijn

• De pijn kan ontstaan door overbelasting van de rug.
  • Het langdurig aanspannen van de spieren of een verkeerde zithouding.
  • Een verkeerde beweging. De rug zit vast en u kunt niet meer vrij bewegen.
  • Een slechte lichamelijke conditie.

Klachten herstellen vaak niet doordat u zich in een vicieuze cirkel bevindt. Pijn, krachtverlies en stijfheid beïnvloeden het dagelijkse leven. Door een stijve of een pijnlijke rug ga je anders bewegen. Hierdoor raakt het systeem van spieren, botten en gewrichten uit balans. Ook kan de pijn je slaappatroon of stemming negatief beïnvloeden. Je belandt in een vicieuze cirkel, waardoor je niet meer optimaal kunt functioneren.

Heeft u aanhoudende of terugkerende lage rugklachten en heeft reguliere fysiotherapie u niet voldoende geholpen? Maak eens een afspraak bij de manueel therapeut. Een manueel therapeut is een fysiotherapeut die een aanvullende master-opleiding heeft gevolgd voor het behandelen van klachten van het bewegingsapparaat waarbij de wervelkolom centraal staat.