Heupklachten

Heupklachten zijn pijnklachten die zich in en rond de heup bevinden. Heupklachten komen op iedere leeftijd voor. Vaak ontstaan deze door (overmatig) sporten, overbelasting of een verstoring tussen de balans van wat u doet en wat u kunt.

Soms is het onduidelijk of de pijn in de heup voorkomt uit een aandoening van het heupgewricht of dat deze door een aandoeningen veroorzaakt is elders in het lichaam, zoals de rug, het bekken of de knie. Om de pijn in de heup te verhelpen, is het daarom belangrijk om eerst de bron van de pijn in de heup te ontdekken.

De symptomen van heupklachten zijn net als de oorzaken vaak erg divers. Vaak sluimeren de klachten al jaren en gaan ze niet vanzelf over. De meest voorkomende symptomen van heupklachten zijn:

• Pijn in de heup in rust (ook ’s nachts)
  • Pijn in de heup tijdens beweging
  • Uitstraling van pijn naar het been en of het geslachtsdeel
  • Een verstoord looppatroon
  • Verminderde mobiliteit
  • Verminderde bewegingsvrijheid van de heup

Klachten herstellen vaak niet doordat u zich in een vicieuze cirkel bevindt. Pijn, krachtverlies en stijfheid beïnvloeden het dagelijkse leven. Door een stijve of een pijnlijke heup ga je anders bewegen. Hierdoor raakt het systeem van spieren, botten en gewrichten uit balans. Ook kan de pijn je slaappatroon of stemming negatief beïnvloeden. Je belandt in een vicieuze cirkel, waardoor je niet meer optimaal kunt functioneren.